VR, AR, MR: Melyik a jobb?

Az elmúlt pár évben az új és fejlődő technológiák három elképesztő valóságot mutattak be a világnak: a virtuális valóságot (VR), a kiterjesztett valóságot (AR) és a vegyes valóságot (MR). Ebben a cikkben segítünk megtanulni, hogy miben is különböznek egymástól, és hogyan segítik a különböző területeket. Vessünk egy gyors pillantást rá, hogy melyik mit csinál.



Virtuális valóság vagy VR


A virtuális valóság, melyet néha számítógép által szimulált valóságnak is neveznek, egy magával ragadó élményt biztosít. Ennek során a számítógépes technológiákat fejhallgatókkal és szemüvegekkel használják, hogy egy élethű hangokkal, képekkel és érzésekkel szimulált képzeletbeli világot teremtsenek, mely hű mása egy valós környezetnek. Egy pontos VR alkalmazás az ember mind az öt érzékszervét bevonja: ízlelés, szaglás, látás, hallás és érintés. A valóságban ez sajnos nem mindig lehetséges. Manapság elmondhatjuk, hogy a VR bevette magát egy-két nagyon praktikus területre, a sokévnyi népszerűsége után a játékiparban. Kétféle headsetet szoktak alkalmazni:


1. Számítógéphez csatlakoztatott



Ezek a headsetek egy számítógéphez vagy konzolhoz csatlakoznak, mely csúcskategóriás vizuális élményt biztosít. Lehet hozzájuk speciális kontrollereket is használni, melynek segítségével a felhasználó interakcióba léphet a virtuális világgal.


2. Önálló



Ezeket nem szükséges csatlakoztatni PC-hez vagy játékkonzolhoz. A legtöbb önálló headset a telefon képernyőjét használja a virtuális valósággal való interakciókhoz. Ezek már egészen olcsón kaphatók, és könnyen használhatók.


Kiterjesztett valóság vagy AR


A kiterjesztett valóság egy direkt vagy indirekt nézete egy valós világbeli környezetnek, ahol néhány elemet felerősítenek vagy kiterjesztenek audió, videó, grafika vagy GPS adatok segítségével. Sokkal több szabadságot ad, mint ami a valós világban van. Ma az okostelefonok és a tabletek az AR két legelterjedtebb eszköze. Kétféle fő eszköztípusa van:


1. Hordozható eszközök



Az AR talán a legelérhetőbb technológia, hiszen az emberek okostelefonok vagy tabletek használatával tölthetnek le kiterjesztett valóság alapú alkalmazásokat. Az AR alkalmazások egyszerűen a telefon kameráját használják a való világ felmérésére. Ezután leteszik a virtuális objektumokat, és a felhasználó már láthatja is őket a képernyőn.


2. AR szemüvegek és headsetek



A kiterjesztett valóságot okos szemüveggel vagy AR headsettel is lehet használni. A VR headsettel ellentétben ezek nem egy teljesen virtuális környezetbe helyezik a felhasználót, csupán virtuális objektumokat helyeznek el a valós térben.


Vegyes valóság vagy MR


A vegyes valóságot hibrid valóságnak is szokták nevezni. Egyesíti a valós és virtuális környezeteket, hogy új környezeteket és látványokat teremtsen. Ebben az új térben együtt léteznek a valós és digitális entitások, és valós időben lépnek interakcióba egymással. Ez azt jelenti, hogy egy új képi világot helyeznek el a valós térben úgy, hogy az új világ egy bizonyos fokig képes interakcióba lépni a valós világgal. Az különbözteti meg az MR-t a többitől, hogy a mesterséges tartalom és a fizikai világ valós időben képes kommunikálni egymással.



Emellett egy másik típusa is létezik a vegyes valóságnak. Ebben a típusban a felhasználók egy teljesen virtuális környezetet néznek és tevékenykednek benne, mely a valós világra van ráhelyezve. Ha még nem teljesen tiszta, próbáld meg egy másik szemszögből nézni. Képzeld el, hogy teljesen belemerülsz a virtuális környezetbe. Azonban még mindig a saját szobádban mész körbe. Mit gondolsz, mi fog történni, ha keresztülesel egy földön hagyott dologban? Hogy elejét vegye az ilyen incidenseknek, a headsetnek képesnek kell lennie követni a való világot, és annak megfelelően igazítani a virtuálison. Az MR ezen típusa sokkal közelebb áll a VR-hoz, mint az AR.


Különböző típusú eszközöket lehet használni a vegyes valósághoz:


1. Holografikus eszközök



Ezek az eszközök átlátszó szemüveget tartalmaznak, melyen keresztül könnyedén követheted a környezetedet, és elkerülheted a kellemetlen baleseteket az MR használata közben. A virtuális élményt itt hologramok segítségével generálják.


2. „Magával ragadó” eszközök


Ezek a headsetek nem átlátszó lencséket tartalmaznak, melyek teljesen kizárják a valóságot, mint a VR headsetek. Itt kamerákat használnak a környezet követésére.



Összefoglalás


Nehéz lehet egy techológiát kiválasztani a három közül. Míg a virtuális valóságot már évek óta használják a játékiparban, az AR és MR sincs nagyon lemaradva mögötte. Azonban míg az AR csak ráteszi a környezetre a virtuális objektumokat, az MR-ben a környezet digitális elemei tisztában vannak vele, mi történik a való világban körülötted, és így egy realisztikusabb interakciót reprezentálnak.


(Forrás)

***
Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minőségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!


2020.01.24.