Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kövess minket!

Kövess minket!

Hírek

Munkahelyet váltottál? Így vészeld át az első napot!
Munkahelyet váltottál? Így vészeld át az első napot!

Ha új munkahelyet találsz, szinte biztos, hogy két ellentétes érzés kavarog benned: izgatottsággal várod, hogy milyen lesz a környezet, a munkatársak, stb... ugyanakkor feszengsz is amiatt, mert egy új légkörben kell megállnod a helyed, ahol már mindenki ismer mindenkit, te pedig még senkit. Emiatt is nem kell meglepődni azon, ha döcögősen sikerül az első napod az új munkahelyeden. Teljesen sosem tudjuk majd kiküszöbölni a negatív érzéseket, de azért tehetünk, hogy minél kevesebb kellemetlenség érjen bennünket.


Hasznos tippek az első napodra való felkészüléshez


Aludd ki magadat!


Egy dolog nagyon fontos az első munkanapod előtt: aludj eleget és pihentetően! Az új munkahely miatti izgalomból fakadóan az emberek sokszor izgatottak, és képtelenek elaludni. Emiatt gyakran karikás szemmel és ködös tekintettel érnek be munkába. Próbáld meg lefekvés előtt egy vagy két órával minden elektronikus berendezésedet kikapcsolni! Hallgass egy kis nyugtató zenét, vegyél egy kellemes fürdőt, vagy vegyél be egy kis melatonint (amennyiben szükséged van rá)! Az esszenciális olajok is nagyon jó hatással vannak: megnyugtatnak lefekvéskor.


Utazz el a helyszínre még munkakezdés előtt!


Érdemes főpróbát tartani az első munkanap előtt: utazd végig a munkába vezető utat! Indulj akkor, amikor ténylegesen munkába indulnál, hogy lásd, milyen a forgalom, hogyan lehet parkolni. Így megkímélheted magad attól, hogy a munkakezdés izgalmainak tetejébe még ezen is kelljen aggódnod. Ha kifejezetten nincs ehhez kedved, akkor viszont indulj nagyon korán! Majd menj el egy közeli kávézóba, tervezd el előre a napodat, hogy a megfelelő mentális állapotban léphesd át a küszöböt!


Vigyél magadnak ebédet!


Csomagolj magadnak előre ebédet! Sohasem tudhatod, mikor adódik majd lehetőség ebédszünetet tartani. Néhány vállalat az első munkanapon meghívja ebédre az új kollégát, míg mások nem kínálják ezt fel. Alakuljon akárhogyan is a dolog, ha van nálad elcsomagolt ebéd, azzal mindenképp pozitív képet festesz magadról a munkáltatódnak! Először is azt sugallja, felkészült vagy, és képes vagy előre gondolkodni. Másodsorban pedig azt az üzenetet közvetíti, hogy az első munkanapodon inkább dolgozol ahelyett, hogy hosszú ebédszünetet tartanál. Bizonyára ezt minden munkáltató jó néven veszi.


Kutakodj egy kicsit!


Ezzel minden bizonnyal már tisztában leszel, mivel addigra már végigcsináltad a teljes interjúztatási folyamatot, de azért ügyelj arra, hogy mindent tudj a vállalatról és a betöltendő pozíciódról! Tegyél meg minden tőled telhetőt, hogy a lehető legtöbbet megtudj a vállalatnál dolgozó munkatársakról! Rengeteg új emberrel fogsz találkozni az irodában az első napon, igyekezz tehát megjegyezni mindenki nevét! Mindenképpen legyél tisztában azzal is, kik a feletteseid a vállalatnál! Ezek az emberek sokszor erőteljes véleményeket fogalmaznak meg, és ez a véleményük meghatározó a vállalat számára. Sok tekintélyes vállalatnál könnyen elérhetsz adatok a csapatról és vezetőségről. Nem árt tisztában lenni azzal sem, hogy a beszélgetőpartnered azonos szinten álló munkatárs vagy éppen a vállalat alapítója-e.


Ügyelj a külsődre!


Legyen egy elképzelésed arról, mit veszel fel az első munkanapodon! Nézzél ki jól, azonban ne ragadtasd el magadat, válaszd a biztonságos középutat! Amennyiben sikerül megfigyelned az interjú során, hogyan öltözködnek az újdonsült munkatársaid, jó képet alkothatsz arról, mit érdemes felvenned. Ha van egy kijelölt nap a lazán öltözködésről, érdemes erről is tudomást szerezned! Tartogasd a legdivatosabb ruháid arra az időszakra, amikor már egy ideje a vállalatnál dolgozol, és befogadott már az új munkakörnyezeted. A legjobb tanács az, hogy ne vállalj túl nagy kockázatot az öltözeteddel!


Vigyél magaddal jegyzetfüzetet!


Készülj fel arra, hogy az első napon jegyzetelned kell majd! Ha magaddal viszel egy saját jegyzetfüzetet, nem kell kérned egyet. Ezzel ismét kiemeled a felkészültségedet és ezek a kis részletek nagyon sokat számítanak. A nap végére minden bizonnyal felfoghatatlan számú bemutatkozáson és találkozáson leszel túl. Előfordulhat, hogy több embernek ugyanaz a keresztneve. Rengeteg új folyamatot fogsz látni, illetve megtanulni, és ha ezeket lejegyzeteled, úgy könnyebben meg tudod őket jegyezni. Ez arról is tanúbizonyságot tesz, hogy figyelsz, és befogadod azt, amit a feletteseid magyaráznak, ami pedig ismét jó fényt vet rád.



Igyekezz aktívan figyelni!


Az első munkanapodon a kulcsszó legyen a visszafogott magatartás! Először igyekezz figyelni! Ha hajlamos vagy könnyen izgalomba jönni és túlzottan energikussá válni, próbáld meg visszafogni magadat! Legyél óvatos a humorral! Ha egy meeting előtt mindenki viccelődik, te még ne tedd! Nem ismered még, hol vannak a határvonalak meghúzva, különösen a főnököd esetén. Semmiképpen se viselkedj úgy, amivel azt sugallod, egy adott feladat alantas számodra! Azt ajánlom, már a kezdetekkor legyél nagyon motivált a tanulásra!


Lehet, hogy izgatott leszel, és mindenkit el akarsz árasztani az új ötleteiddel, azonban ezeket tartsd meg magadnak az első napokon – kivéve akkor, ha kifejezetten megkérnek rá, hogy oszd meg ezeket az ötleteket! A legjobb módszer arra, hogy elnyerd az emberek szimpátiáját az az, ha odafigyelsz rájuk, tiszteled őket és hallgatsz a visszajelzéseikre, majd ezek után mutatod be az esetleges új ötleteidet. Ajánlott sok kérdést feltenni, ugyanis ezt várják el tőled. Így szerezhetsz egy bíztató pontot a főnöködnél.


Legyél tisztában az elvárásokkal!


Kerülj közös nevezőre a munkatársaiddal és a vezetőséggel! Az egyértelmű kommunikáció létfontosságú a sikeres munkakapcsolatokhoz. Hasznos ötlet lehet, ha összehozol egy találkozót a közvetlen feletteseddel, és beszélgetsz vele a kommunikációról, valamint a vezetői stílusáról, hogy tisztában legyél azzal, mik az elvárásai. Néhány főnök szeretne mindenről tudomást szerezni, míg mások nem szeretnek ennyire belefolyni a dolgokba, és jobban szeretik, ha nem zavarják őket. Ha sikerül megértened, milyen kommunikációt vár el tőled a főnököd, számos nehézségtől szabadulhatsz meg, és megfelelő alapokkal kezdhettek neki a 

közös munkának. Valószínűleg külön értékelni is fogja, ha rákérdezel erre.


Néhány egyéb megfontolandó tanács


Irodai politika


Ha egy vállalat elég nagyra nő, mindig megjelenik a cégen belül az irodai politika. Erre nincs ellenszer. Egy munkahelyen különböző személyiségek vannak, a kapcsolatok sokszor nem felhőtlenek, így megesik, hogy lavíroznod kell az irodai politika sűrűjében. Mindenkinek különböző elképzelései és céljai vannak. Egy munkahelyen rengeteg dolog történik, és bolondság lenne azt gondolni, hogy minden munkatársaddal jóban kell lenned.


Akár arról van szó, hogy igyekszel kézben tartani az irányítást, akár azt szeretnéd, hogy előléptessenek, a munkahely könnyen csatatérré válhat. A legtöbb szakember egyetért abban, hogy a jó munkahelyi kapcsolatok ápolásához részt kell venni az irodai politikai manőverezésben. Köztudomású, hogy a munkahelyeken előfordulhatnak hatalomvágyó, rosszindulatú emberek. Valamiképp mindenki részese az irodai politikának, de ez nem mindenkiben tudatosul. Fontos azonban, hogy ügyesek legyünk benne.


Egyesek született tehetségek e tekintetben. Az emberek könnyen támogatják a véleményüket, és kifejezetten szerethető személynek tartják őket. Vannak olyanok is, akik ezt a helyezkedést egy kétszínű játszmának tartják, és kényelmetlenül érzik magukat miatta, de meg kell említeni azokat is, akik kifejezetten törtetően helyezkednek, és imádják a drámát. Mindegy, melyik kategóriába tartozol, mindenképpen érdemes kitanulnod, hogyan működik az irodai politika. Louellen Essex szakember azt javasolja, válasszunk egy példaképet, akit tisztelünk, és aki magas pozíciót ért el a munkájában, majd figyeljük meg, ő hogyan lavírozik! A példaképünk politikai kvalitásainak tanulmányozásával és viselkedésének utánozásával nagyobb valószínűséggel érhetünk el mi is sikereket.


Káromkodás a munkahelyen


Egy, a Kelet-angliai Egyetemen készült tanulmány szerint hasznos lenne, ha az alkalmazottak káromkodhatnának a munkahelyükön... de azért ezzel jobb óvatosan bánni. A tanulmány számításba vette a munkahelyi káromkodás gyakoriságát és hatását, így Yehuda Baruch és Stuart Jenkins kutatók arra jutottak, hogy a káromkodás sokkal kedvezőbb hatásokkal bírhat, mint ahogyan azt az átlagos HR-igazgatók gondolják, valamint hogy a mókás, nem sértő káromkodás elősegítheti a munkatársak közötti személyes kapcsolatok kialakulását.



Ha egy alkalmazott káromkodva beszél a magánéletében, akkor a személyiségének csupán egy töredékét fedi fel azáltal, ahogy a munkahelyén kifogja a káromkodást. Ez pedig gátat emelhet az emberek közé, nehezebb lesz közelről megismerni a másikat. Bruch és Jenkins azt állapították meg, hogy a káromkodás nagyban hozzájárul a stresszoldáshoz, továbbá sokkal egészségesebb, ha nem tartjuk magunkban egy-egy szitokszót. Egy kis átkozódás gyakran segíthet a frusztráció kezelésében, és elősegítheti, hogy a dolgozó túltegye magát a nehézségeken.


A kutatás azt is kimutatta, hogy az alacsonyabb rangú alkalmazottak között sokkal gyakoribb a káromkodás, azonban a tanulmány szerzői abban bíznak, hogy a vezetők is kitárulkoznak, és mernek majd káromkodni a munkahelyen. Ez meglehetősen radikális váltás lehet a hagyományos munkahelyi filozófiákhoz képest. Mindezek ellenére talán jobb visszafogni magunkat és gondolatban elintézni a haragunkat kezdetben. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy manapság egyre elfogadottabb a munkahelyi káromkodás és elképzelhető, hogy a megfelelő időben kicsusszanó káromkodás hozzájárulhat ahhoz, hogy körülöttünk lévők megközelíthetőbbnek és nyíltabbnak tartsanak minket, de tudni kell mértéket tartani.


Hízelgés és talpnyalás


Egy munkahelyen senki sem szereti a hízelgést és a talpnyalást... legalábbis ezt gondoljuk. A hízelgés hatása nem lebecsülendő. Az emberek folyton élnek vele, hogy így kovácsoljanak előnyt maguknak. Néhányan azt állítják, hogy elég önérzetesek ahhoz, hogy soha se használják ezt az eszközt, de az igazság az, hogy mindannyian éltünk már vele valamikor. Van egy határ, amikor a hízelgés átcsap etikátlanságba. Akkor válik etikátlanná, amikor önös érdekektől vezérelve hízelgünk, és/vagy egyáltalán nem is értünk egyet azzal, amit mondunk. Akár etikusnak, akár etikátlannak is tartjuk, a talpnyalás bizonyos esetekben tagadhatatlanul működik.


Ennek az az oka, hogy elhiteti az érintettekkel, hogy több bennük a közös vonás, ezáltal szívesebben tesznek egymásnak szívességet. Olyan érzést kelthetünk, mintha a másik személy megértene, és értékelné a törekvéseidet. Régóta közismert, hogy azokat léptetik elő, akik a legjobban beállnak a főnökeik, valamint a vállalat érdekei mögé. A kutatók úgy találták, hogy még ha tisztában is vagyunk azzal, hogy a hízelgő pusztán saját érdekből kedveskedik, még akkor is jobban kedveljük őket, mint azokat, akik nem bókolnak nekünk. Igazán érdekes, hogy a hízelgést azonnal gyanakvással fogadók is  bedőlnek a kedves szavaknak, ha nekik hízelegnek. Ajánlott tehát részt venni ebben a kis játékban. A legjobb módszer az, ha akkor bókolunk valakinek, amikor tényleg úgy érezzük, megérdemli a dicséretet. Azonban ha túlzásba visszük, a kollégák céltáblájává válhatunk.


(Forrás)


***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!