Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek

Működhet-e egy teljes város blockchainre alapozva?
Működhet-e egy teljes város blockchainre alapozva?

Több mint 83 millió átutazóval, Dubai Nemzetközi Reptere a világ harmadik legforgalmasabb repülőtere címet tudhatta magáénak 2016-ban. A város maga pedig virágzik, évente kicsivel több mint 10%-os népesség növekedéssel.

Miközben vitathatatlanul a Közel-Kelet üzleti középpontja, a város egy nagyratörő célt tűzött ki maga elé: 2020-ra a világ első blockchain alapú kormányzatává szeretne válni.

Bár ez egy bátor váltás, mégsem olyan távoli az elképzelés. A blockchain-alapú városok sokkal elérhetőbbek, mint ahogy az emberek gondolnák. A blockchain alkalmazására a városokban szinte korlátlan lehetőség adódik, de van néhány fő terület, ahol drámai javulást idézhet elő.

Nézzünk most meg néhány ilyen területet, hogy lássuk, milyen hatást gyakorolhat a blockchain a városi életre az elkövetkezendő években. Mindemelett felmerül a kérdés, hogy ha ez a kísérlet sikeres lesz, akkor ki lesz a következő?  


Eredménytelenség

A városok már világszerte azon dolgoznak, hogy “okos városokká” váljanak. IoT eszközöket használnak, a lövések észlelésétől kezdve a forgalom és a levegő minőségének a megfigyeléséig.

Az összes ilyen készülék regisztrálható blockchain-re.

Temérdek lehetőség van a blockchain használatára olyan városi rendszereken, amik már össze vannak kapcsolva. Ezek a rendszerek rengeteg olyan adatot gyűjtenek, amik regisztrálhatók lennének blockchain-re. A blockchain-re való frissítés megkönnyítené az önkormányzatok számára ezen adatok hozzáférhetőségét és kezelését.

Példaként, egy IoT-re kapcsolt lámpaoszlopban a fény kialvása egy automatikus üzenetküldést válthatna ki a cseréért felelős hatóságoknak.

Jelenleg adatsilók vannak. Nem egyetlen vállalat készít el minden biztonsági kamerát vagy elektronikus zárat. Nem minden parkoló garázs használja ugyanazon szenzorokat a kapacitás meghatározására. Ha ezen adatokat biztonságosan össze tudnánk kapcsolni egy átjárható gerinchálózatra, akkor a bűnüldözés (vagy a hatóságok, vagy bárki illetékes, aki hozzáférhet ezen adatokhoz) megkaphatná a hozzáférési jogot, anélkül, hogy számos különálló féllel egyeztetne.

A blockchain hozzájárulhatna számos városi eredménytelenség majdnem azonnali megszüntetéséhez.


Közbiztonság 

A kommunikáció és az adatmegosztás kedvező hatással lehet a közbiztonságra is. A szerző egy bostoni céggel beszélgetett, ahol blockchain-t próbálnak használni a rendőrségen a közbiztonság érdekében. Az adataik nagyon szétszórtak. Az adatsilók nem elérhetőek ugyanazon városon belül lévő, de más-más környéken dolgozó rendőrőrsöknek. A jelenlegi rendszer nagyon kezdetleges, főleg azért, mert nincs jobb módszer az érzékeny adatok megosztására az osztályok között.

A blockchain egy biztonságos rendszert tud nyújtani érzékeny adatok megosztásához. Nem lesznek félreértelmezett helyzetek és elszalasztott lehetőségek a kommunikáció hiánya miatt. Ez a koncepció ugyan továbbra is mérlegelésre szorul, a polgárok titoktartási jogainak és a kormányzat az egyének lekövetésére való hatáskörének tekintetében. Azonban jó látni, hogy az emberek adatmegosztásról beszélnek, és megelőző intézkedéseken dolgoznak, mint például rendőrségi őrjáratok szervezése bűnözési statisztikák elemzései alapján.


Tömegközlekedés 

Sok nagyváros súlyosan támaszkodik a tömegközlekedésre. Néhányuk nem is tud nélküle működni. Vannak lehetőségek arra, hogy a blockchain-t munkára fogjuk itt is.

New York városa nemrég egy 573 millió Dolláros szerződést kötött annak érdekében, hogy átváltsanak az újratölthető MetroCard-ról elektronikus olvasókra. Jelenleg, az ingázóknak manuálisan kell lehúzniuk a kártyát és pénzzel feltölteniük szükség szerint. Ellenben San Franciscóban vagy Londonban kártyára sincs szükség. Beolvastathatjuk a telefonunkat és fizethetünk összekapcsolt fiókokkal, mint az Apple Pay vagy a PayPal.

A következő lépés egy blockchain alapú rendszer használata lenne a kifizetésekre. Ha az ingázóknak van egy blockchain alapú pénztárcájuk az okostelefonjukon, fizethetnek bármilyen tranzit kártyáért, hűségprogramért vagy vásárolhatnak kártya nélkül.

Ez pedig további ösztönzőként hathat a tömegközlekedés igénybevételéhez.


Okos ösztönzők 

A blockchain által működtetett városok még egy érdekes aspektusa az, hogy hogyan ösztönzik a városlakókat pozitív döntésekre.

Egy hipotetikus példával élve:

Mondjuk, hogy tömegközlekedést használunk a munkába jutáshoz az elkövetkezendő héten, a vezetés helyett. Amikor a pénztárca alkalmazásban egész hétre regisztráljuk magunkat, mint tömegközlekedést használók, az adott hónapban kedvezményt kapunk az energiafelhasználási számlánkra. Vagy egy buszutat jóváírnak a számunkra.

Bármi is legyen az, az ösztönzőnek gyengéden kell terelnie az embereket, áruk és szolgáltatások, etikus, fenntartható és átlátható módon való fogyasztására.

Ez sokkal fenntarthatóbb, lakhatóbb, hatékonyabb és problémamentesebb városokhoz vezethet. Hiszen a nap végén, okosabb és egészségesebb városok elérésben segíthet a blockchain. És ha Dubai megvalósítja 2020-ban a célját, lesz egy példánk, amit követhetünk az elkövetkezendő években.


Szerző: Samantha Radocchia


***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!