Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek

Ki lehet terméktulajdonos
Ki lehet terméktulajdonos

Ebben a cikkben leellenőrizheted, milyen jártasságokra van szükséged, hogy jó terméktulajdonos lehess.



Scrum terméktulajdonosnak lenni trükkös dolog. Olyan vagy, mint egy király sereg nélkül, rendelkezel bizonyos fokú hatalommal, de az akaratod érvényesítésére nincs közvetlen módod. Ennek a vezetői pozíciónak nincs párja, és kissé eltérő képességeket követel a hagyományos vezetői pozíciókhoz képest.


Fejlesztőként mást is ki szeretnél próbálni, vagy üzleti elemzőként feljebb szeretnél lépni egy fokozatot? Vagy egy projektmenedzser vagy, aki gyors változások szemtanúja, és szeretnéd megtudni, elég jó vagy-e az új szerepre?


Ebben a cikkben be szeretnénk mutatni neked azokat képességeket és személyiségjegyeket, melyekre szükséged lehet, hogy jó terméktulajdonos légy. Nem meglepően ezek gyakran azonosak az agilis értékekkel!


Szerénység



Ez az életforma nem az általad megélt élményekről, az oktatásról vagy a felsőbb vezetés támogatásáról szól. Minden a kutatásról, számokról, és később az eredményekről szól. A megfigyelés és adaptáció alapvető ciklusa még jobban érvényes a te PO (Product Owner – terméktulajdonos) cselekvéseidre, mint magára a termékre. Egy kiváló terméktulajdonos szinte soha nem hoz döntést megérzésből, vagy mert azt mondták neki. Bármilyen változás csak átfogó kutatás és csillagászati számok hatására következhet be, melyeket könnyű elmagyarázni az érdekelteknek és a fejlesztőknek. Egy szerény PO hagyni fogja a munkájának, hogy saját magáért beszéljen, anélkül, hogy az egója a siker útjába állna.


Tapintatosság




Míg a számok magukért beszélnek, elég gyakran a politika is beleszól. Egy kiváló terméktulajdonosnak keresztül kell tudnia navigálnia magát a kölcsönös ismeretségek hálóján úgy, hogy közben hű marad a céljaihoz. Ne érts félre, nem kell elzárnia magát egy elefántcsont-toronyba minden külső függés elől. Igazából pont az ellentéte! Be kell állnod a rivaldafénybe, de tudnod kell nemet mondani. A magabiztosságodnak és a visszautasítás melletti érveidnek viszont őszintének kell lenniük. Mint a szerénység szekcióban, rendelkezned kell eszközökkel a munkád megvédésére, akármikor igazságtalan követelést támaszt egy érdekelt fél. Azonban ne engedd, hogy a visszautasításod mélyebbről gyökerezzen – nem szerezhetsz ellenségeket. A számok ugyan magukért beszélnek, de nem biztos, hogy előnyös modorral is rendelkeznek. A számok helyett is jó PR embernek kell lenned!


Mindig kérdőjelezd meg magad



Egy kiváló terméktulajdonos sosem bízik a sikerében, és soha nem adja meg magát azonnal. Kezdjük a kevésbé pozitív esettel. Kiadtál egy új funkciót – minden teszt, előkészület és kutatás azt bizonyította, hogy hatalmas siker lesz. Azonban a KPI megzuhan, és a funkciót sietősen ki kell kapcsolni. Természetesen a scrum módszer kirója, hogy meg kell érteni a sikertelenség okait. De azok gyakran nehezen érthetőek, vagy nincs túl sok értelmük. Ennek ellenére az igazi PO addig nem pihen, ameddig meg nem érti ezeket az okokat. Talán van egy kis részlet, string vagy furcsa bug, ami megölte az amúgy jó növekedést? Ha hiányoznak az eszközeid a bukás megértésére, szerezd meg őket, fejleszd a kimutatást vagy tölts el egy kis időt az elemző eszközökkel, amíg nem tudod a konkrét választ. Hasonlóképp, ha a változtatás nagy siker lett – ne szokj hozzá. Keresd meg a leggyengébb elemet, legyél a munkád legszigorúbb kritikusa.


Empátia



Nem szabad elfelejtenünk, hogy a scrum által tanított egyik lecke az „Emberek a folyamatok felett”. A tény, hogy a PO-nak elég a tervezési fázisban látnia a fejlesztői csapatot, még nem jelenti azt, hogy így is kell tennie. Meg kell bizonyosodnod róla, hogy az emberek szeretik a munkájukat, és néha számítsd bele a személyes ambícióikat és aggodalmaikat a rövidtávú terveidbe. A technikai adósságok megfizetése nem egy kitalált indok, amivel a fejlesztők meg akarják akadályozni az eget rengető ötleted minél gyorsabb kiadását. Biztosítsd, hogy a csapattársaid (elvégre te is a csapat tagja vagy, nem a vezetője) gondolatait figyelembe veszed, és az erőfeszítéseiket honorálod. Bízz a csapatod ajánlásaiban, még ha korábban fejlesztőként is dolgoztál. A technika megértése jó dolog, de ha terméktulajdonosként te magad akarod formálni, az gyakran kontraproduktív lesz, és veszélyeztetheti a csapat morálját és motivációját. Ez közös feladatotok, és rajtad áll, hogy mindenki élvezze a munkáját!


Járj előbb egy lépéssel




Soha ne felejtsd el az elsődleges célodat – optimalizálni a növekedés értékét, bármit is jelentsen ez a terméked számára. A fejlesztés, jelentés és érdekeltmenedzsment között folyó küzdelem közepén könnyű elfelejteni, hogy olyan időket élünk, ahol a technológia napról-napra változik. Ne felejtsd el, hogy a PO nem projektmenedzser – azért vagy, hogy a lehető legjobb döntéseket hozzátok a termék számára, és ehhez a lehető legszélesebb termékismerettel kell rendelkezned. Ennélfogva időt kell szakítanod rá, hogy feltaláló és felfedező is legyél. Áldozz rá időt, hogy elolvass egy témába vágó könyvet, magazint vagy weboldalt. Lásd át minden versenytárs lépéseit, és néha nézz bele a „kristálygömbödbe”, hogy megpróbáld megjósolni a jövőt.


Emlékezz, semmi sem tart örökké, és a termék sikerének biztosítása mellett jövőbiztossá is kell tenned. Merj egy lépéssel tovább menni! Képzelj el egy világot, ahol a terméked feleslegessé válik, próbáld meg megjósolni, hogy ez miért következhet be, és hogyan lehet ezt megakadályozni. Ha ez nem lehetséges, milyen más terméket tudsz elkezdeni fejleszteni, hogy a céged készen álljon, az emberek pedig munkát kapjanak?


(Forrás)

***
Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minoségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!