Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek

Hogyan segít a nyílt forráskód az új fejlesztők oktatásában?
Hogyan segít a nyílt forráskód az új fejlesztők oktatásában?

Egy autodidakta módon tanult fejlesztő és újdonsült Gibbon fenntartó elmondják, miért lényeges részei a nyílt forráskódú programok a programozók következő generációjának képzésében.

Mint sok programozó, én magam is kódolási problémák megoldásával kezdtem. Amikor még kezdő programozó voltam, megelégedtem azzal, ha lekódoltam mindent, amit csak el tudtam képzelni – főleg játékokat – és teljesen egyedül. Nem kellett segítség; csak kevesebb alvás. Ez egy gyakori csapda, amiből örülök, hogy ki tudtam mászni. Két dologra kellett ehhez rájönnöm:

Először is, a mindennapi életünket befolyásoló szoftvereket nem egyetlen, bámulatosan tehetséges programozó alkotja meg. A nagy léptéket nézve ezek több száz vagy ezer programozó globális együttműködéséből születnek. De még kisebb léptékben is dedikált profik csoportjai dolgoznak rajta, gyakran távolról. A folyamatos kódolás értéke messze elmarad az ötletek kommunikálása, az együttműködés, a visszacsatolás megosztása és kollektív döntések meghozása mögött.

Másodszor pedig, a fenntartható kód nem vákuumban készül. Nem csak idő vagy méret kérdése; a gondolkodás sokféleségében rejlik. A szoftvertervezés a probléma és az általa érintett emberek megértéséről szól, és az elhatározásról, hogy megoldást találunk rá. Egy ember nem tud minden nézőpontból látni egy problémát. Fejlesztőként nagyon fontos, hogy megtanuljunk más programozókkal együttműködni, együttérezni felhasználókkal és egy projektre közösségként, és ne csak egy adag kódként tekintsünk.


Nyílt forráskód és oktatás: természetes partnerek

Az oktatás nem egy zéró-összegű játék. A világ minden táján az oktatási közösség tagjai együtt dolgoznak, hogy ötleteket osszanak meg, professzionális tanuló hálózatokat alakítsanak ki és új tanulási modelleket fejlesszenek.

Ez az együttműködés az, ahol kijön a bámulatos összhang a nyílt forráskódú szoftverek és az oktatás között. Ez már rengeteg nyílt forráskódú projekttel dolgozó iskolában evidens; tantermekben blogokat írva, ötleteket megosztva, szervereket üzemeltetve és együttműködésre biztatva.

Amióta egy iskolában dolgozok, én is támogatom a nyílt forráskód ügyét. Az oktatók melletti munka alkalmat adott rá, hogy tanulmányozzam a szükségleteiket és munkafolyamataikat, majd kódot írjak a problémáik megoldására. Rengeteg lehetőség rejlik ebben a modellben: nem csak a hipotetikus „felhasználóknak” programozni, hanem megismerni az embereket, akik nap mint nap használnak szoftvert, tanulmányozni őket, ahogyan használják, látni a fájdalompontjaikat és valami olyat létrehozni, ami kielégíti az igényeiket.

Hiszem, hogy ez egy olyan modell, amire építhetünk. Az együtt dolgozó oktatóknak és fejlesztőknek megvan a kapacitásuk, hogy a számukra szükséges minőségű nyílt és megfizethető szoftvert létrehozzák, olyan értékekre alapozva, melyek a legtöbbet jelentenek számukra. Aztán ezeket az eszközöket elérhetővé lehet tenni az olyanok számára is, akik nem engedhetik meg maguknak a kereskedelmi rendszereket, de szeretnék tanítani a következő generációt.

Nem minden iskolának van kapacitása, hogy közreműködjön a kódolásban vagy fejlesztőket vegyen fel, de nagyobb emberi csoportok együttműködésével rendkívüli dolgok jönnek létre.


Mit várnak az iskolák egy szoftvertől?

Rengeteg csodálatos oktató van, akik jelenleg újragondolják az iskolákban használt oktatási modelleket. Arra törekednek, hogy ellássák a diákokat tevékenységekkel, felkeltsék a kíváncsiságukat, összekössék az oktatásukat a valós világgal, és olyan gondolkodásmódot alakítsanak ki, mely segíteni fogja őket a mai gyorsan változó világban.

Az iskolákban használt szoftvereknek tudniuk kell alkalmazkodni és változni ugyanolyan ütemben. Senki nem tudja biztosan, hogy fog kinézni az oktatás a jövőben, de van már rá pár jó elképzelés, hogy milyen irányokba halad. Hogy előre haladjunk, az oktatóknak képesnek kell lenniük a tanulás szintjén kísérletezni; próbálni, hibázni, és különböző megközelítéseken iterálni már a tanteremben.

Azt hiszem ez az az eset, amikor a nyílt forráskódú eszközök kifejezetten hasznosak lehetnek az oktatásban. Rengeteg kihívást jelentő projekt jöhet fel egy iskolában. Az én pozícióm web design-ként kezdődött, de hamarosan átalakult személyzeti portálok, digitális aláírás, iskolai blogok és automatizált hírlevelek fejlesztésévé. Minden új projektnél a nyílt forráskód volt a természetes kiindulási pont: megfizethető, gyorsabban tudtam vele dolgozni és képes voltam minden rendszert az iskolám folyamatosan fejlődő igényeihez igazítani.

Egy ilyen projekt volt, amikor át kellett vezetnem az iskola tanulói információs rendszerét 10 évnyi adattal együtt a Gibbon nevű nyílt forráskódú platformra. A rendszer sok mindent tudott, amire az iskolának szüksége volt, ami nagyon király volt. De még így is volt néhány dolog, amit hozzá kellett adni vagy igazítani, beleértve a nagy adatmennyiségek importálására használható eszközöket. Mivel ez egy nyílt forráskódú iskolai platform, bele tudtam ásni és elvégezni ezeket a változtatásokat, majd megosztani ezeket a közösséggel.

Ez volt az a pont, ahol a nyílt forráskód átalakult egy általam használt dologból egy olyanná, amihez én is hozzájárultam. A múltban sokat fejlesztettem egyedül, így nagyon megfogott a lehetőség, hogy együttműködjek másokkal új funkciók fejlesztéséhez és hozzájáruljak a bugok javításához.

Ahogy a Gibbon-nal való munkám kis javításokból teljes funkciók létrehozásáig fejlődött, elkezdtem közben különböző ötletekben is közreműködni, hogy újraírjuk és modernizáljuk a kódot. Így az elmúlt pár évben egyre többet és többet vettem részt a növekvő közösség munkájában, és végül nem olyan rég a projekt karbantartójává léptem elő.


A fejlesztők új generációjának létrehozása

Mint szoftverfejlesztő, teljesen autodidakta módon tanultam, és most rengeteg mindent nem tudnék, ha az általam használt eszközökhöz nem tudtam volna hozzáférni. Az információ korában a tanulás a minket inspiráló és motiváló ötletekhez való hozzáférésről szól.

A lehetőség, hogy felderítsük, elrontsuk, megjavítsuk és csak szimplán belekontárkodjunk a használt forráskódba, volt a tanulási motivációm hajtóereje. Mint sok kódoló, a kezdetekben csak belelestem egy kódba, és megváltoztattam itt-ott egy-két változót, hogy lássam, mi történik. Utána elkezdtem spagettikódot egybefűzni, és tesztelni, hogy mit tudok belőle létrehozni. Lépésenként tűnődtem, hogy „ez mit csinál?” és „ez miért működik, de az miért nem?”. Végül a rendszertelen kód-dzsungeleim gondosan felépített kóddá váltak. Ezt pedig mind más fejlesztők által írt forráskód tanulmányozásával értem el, ahogy egyre inkább megértettem a szoftver koncepcióját, és hogy mit akar véghez vinni.  

A lehetőségeken túl, amit a nyílt forráskód az iskoláknak nyújthat, a diákoknak is tökéletes lehetőséget biztosít a mindennapi életünk részét képező technológia felfedezésére. A nyílt forráskódra váltó iskolák nem csak a költségeket csökkentenék és új tanulási eszközöket hoznának létre ezzel, de megadnák a diákjaiknak a szabadságot, hogy részei legyenek az oktatás és a technológia ezen folyamatosan fejlődő területének.

A hozzáférés ezen szintjén a nyílt forráskód átalakul, és egy darab szoftverből potenciális tanulási élményekké válik, sőt, még talán kiindulóponttá is a diákoknak, akik mélyebbre szeretnének ásni a számítástudomány koncepcióiba. Így a diákok felfedezhetik a belső motivációjukat: amikor a tanulást a kibontakozáshoz vezető útnak tekintik, és megértik az őket körülvevő világ komplexitását.


(Forrás)


***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!