
Hírek

Az esetek többségében a fejlesztők hiányos hibajelentéseket kapnak, melyekből nem tudnak kiindulni.
A rossz hibajelentések pedig onnan erednek, hogy az átlagos felhasználó általában nem tudja, milyen információk segítenek a fejlesztőknek a leggyorsabban kijavítani a hibát.
Alább található egy útmutató, mely segít ebben, és mely könnyen érthető mindenki számára.
Ne féljetek terjeszteni ezeket az információkat, különösen, ha egy kevés hasznos információt tartalmazó hibajelentést kaptok.
Hibajelentő sablon
- Cím
- Lépések a megismétléséhez*
- Kapott és elvárt viselkedés
- Képernyőfelvétel vagy képernyőkép
- Rendszerinformáció*
- Felhasználói azonosító [ha releváns]
- Hatás [ha ismert]
*Bizonyos képernyőfelvevő eszközök automatikusan mellékelik ezen információkat
Hogyan használjuk ezt a sablont
A legfontosabb dolog, amit meg kell érteni egy hibajelentő írásánál, hogy az olvasónak tudnia kell reprodukálni a hibát a saját számítógépén, csupán a megadott információk segítségével. Bár nem mindig lehetséges a hiba megismétlése, de az a legjobb, ha a lehető legtöbb információt nyújtjuk.
Cím
Röviden írjuk le a problémát, pl.: „Számológép: hibás eredmény szorzásnál”. Próbáld meg tömören, de pontosan megadni. Például a „Hibás nyitóoldal” cím nem segít az olvasónak megérteni, hogy a problémát már mások is jelentették-e, illetve hogy pontosan mi a probléma. Nem elérhető? Az elrendezés csúszott el? Csak egy elírás az egyik címben?
Lépések a megismétléséhez
Írd le, hogy pontosan mit csináltál, mielőtt belefutottál a hibába. Kinézhet nagyjából így:
- Menj a példa.com weboldalra
- Kattints rá az A gombra
- Válaszd ki a B opciót
- Írd be, hogy 123
- Nyomd meg az entert
A legjobb, ha te magad is megpróbálod reprodukálni a hibát, hogy biztos lehess benne, hogy az általad leírt lépések tényleg elvezetnek hozzá.
Kapott és elvárt viselkedés
Specifikáld, hogy a tevékenységeid hatására mi volt az eredmény, és hogy ez miben különbözik attól, amit vártál, hogy történni fog. Példa:
„X dolognak kellett volna történnie, ehelyett én egy 404-es Page Not Found hibát kaptam.”
Képernyőfelvétel vagy képernyőkép
Rengeteg képernyőfelvevő eszköz közül tudsz választani. A Mac felhasználók használhatják a QuickTime-ot (a tutorialért kattints ide), vagy a Shift-Command-5 billentyűkombinációt. A Windows 10-en pedig rendelkezésre áll az Xbox alkalmazás (a tutorialért kattints ide).
A hibajelentő felvétel készítésének egy gyorsabb módja, ha egy erre specializált eszközt használunk. A videóval együtt automatikusan felveszi a technikai információkat is, melyek segítenek a mérnököknek sokkal gyorsabban megtalálni és kijavítani a hibát. Ennek használatával nem kell törődnöd a rendszerinformációk és a lépések melléklésével sem – automatikusan dokumentálva lesznek. Hogy találj egy neked megfelelő eszközt, nyisd meg a Chrome Store-t, keress rá a „screen recording” kulcsszóra, és válassz egyet, ami a hibákra van kihegyezve.
Bizonyos esetekben (pl.: elírás a főoldalon) nem szükséges videót készíteni – egy képernyőkép is bőven elegendő. Ennek elkészítéséhez szintén található beépített eszköz a legtöbb operációs rendszeren. Macen itt, Windowson pedig itt megtalálod, hogyan tudsz képernyőképet készíteni.
Rendszerinformáció
- Operációs rendszer (verziószámmal együtt): Ha nem tudod, hol találod meg ezt az információt, kattints ide.
- Böngésző (verziószámmal együtt): Klikkelj ide, ha nem tudod hol keresd.
- Eszköz: PC / Tablet / Mobil
- Idő (időzónával együtt): Legalább egy közelítőleges időpont, amikor belefutottál a hibába.
Felhasználói azonosító [ha releváns]
Ha te, vagy a hiba bejelentője be volt jelentkezve a hiba felfedezésénél, akkor mellékeld a felhasználói fiók azonosítóját is. Ez általában vagy a felhasználónév, vagy az e-mail cím.
Hatás [ha ismert]
Amennyiben tudod, hogy hány emberre van hatással a hiba, vagy mennyi bevétel esik ki miatta, mindenképp írd bele ezt az információt is. Ez segíteni fog a fejlesztőknek és a menedzsereknek felállítani a megfelelő prioritást.
Végső gondolatok
Ha azt szeretnéd, hogy a te, vagy az ügyfeled problémáját gyorsan elhárítsák, próbálj meg egy jó hibajelentőt írni – egy olyat, ami megkönnyíti a hiba reprodukálását a megadott információ segítségével. Minél többet tudnak a fejlesztők, annál gyorsabban meg tudják majd oldani.
Nem ritka, hogy a csapatok az alábbiakhoz hasonló jelentéseket kapnak:
- Semmi sem működik
- Az oldal nem tölt be
- Minden crashel
- Nem látok semmit
- X el van romolva
- stb.
Ha lehet, ezeket mindenképpen kerüljétek. Mindenkinek jobb lesz, neked és a hibát javítóknak is.
***
Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minőségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!
2020.01.08.