Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek

Alapvető design elvek nem-designereknek
Alapvető design elvek nem-designereknek

Ez a cikk az összes olyan alkotónak szól, akik nem engedhetik meg maguknak egy profi designer felbérlését, vagy egy olyan csapat részei, ahol a designerek mindig túl elfoglaltak. Ha követed az általam leírt, egyszerű lépéseket, garantálom, hogy a terveid jobban fognak kinézni.


Ez a lista azért született, mert éveken keresztül figyeltem a tervezéshez nem értő barátaimat, családtagjaimat és kollegáimat szenvedni a mindennapi életükhöz szükséges dolgok tervezésével. Személyes hírlevelek, önéletrajzok, portfóliók, fotók Facebookra vagy Instagramra, YouTube miniatűrök és így tovább.

Ezek az emberek mind hozzám fordultak segítségért és tanácsokért, hogy hogyan tudják szebben csinálni. Mivel szilárd hívője vagyok a „tanítsd meg az embert halászni” elvnek, így ahelyett, hogy megcsináltam volna helyettük, megpróbáltam értékes tanácsot adni, mely segíthet nekik a jövőbeli hasonló dolgokkal is.

Ám ahogy telt az idő, rájöttem, hogy újra és újra ugyanazokat a tanácsokat adtam az embereknek. Persze mindig másképp fogalmaztam meg, de a tanácsaim mind lebonthatók az alábbi négy elvre.


Tisztában vagyok vele, hogy több ezer ilyen lista létezik még, de a legtöbbet túlzónak találom. Nem igazán tudsz konzisztensen követni egy 25 „egyszerű” lépésből álló listát (szerintem semmi nem lehet egyszerű, ami 25 részből áll) hozzá nem értőként. És nem is kell.

Segíteni fog ez a cikk csillogó, gyönyörű dizájnok készítésében? Nem. Segíteni fog nagyszerű, letisztult és érthető dizájnok készítésében, melyeket mindenki meg tud érteni és könnyedén használni? Teljes mértékben. Így minden további hűhó nélkül bemutatom:


Négy alapvető tervezési elv, melyek követésével bárki szép eredményeket érhet el


Kontraszt

Bizonyosodj meg róla, hogy kellő mennyiségű kontraszt van minden elem között.

Miért? Mert a dolgok, amik csak kicsit különböznek egymástól, de nem eléggé, egyfajta uncanny valley-nek nevezett effektust kreálnak. Kísértetiesnek és taszítónak hatnak az emberi szem számára, és/vagy nehezen befogadhatóak. Mi pedig ezt nem szeretnénk kiváltani a terveinknél, ugye?

A designban szereplő elemek vagy legyenek teljesen ugyanolyanok, vagy jelentősen különbözőek.

A kontrasztbeli problémák általában négy formában manifesztálódnak:


1. Szín: használj sötétet világoson és fordítva.

Példa: Soha ne használj olyan kombinációkat, mint szürke egy kicsit sötétebb szürkén, vagy világosrózsaszín világoskéken – ezeket nagyon nehéz kiolvasni/használni. 



2. Méret: csak olyan elemeket rakj egymás mellé, amik vagy pontosan ugyanakkorák, vagy jelentősen eltérnek méretben.

Példa: Ne rakj 32 és 36 képpont magasságú szöveget egymás mellé. Ellenben a 18 és 36pt jól fog mutatni együtt. 




3. Súly: ugyanúgy, mint a méretnél, vagy térjen el nagyon, vagy egyáltalán ne.

Példa: Ne rakd egymás mellé ugyanabból a betűtípusból a „Bold” és a „Black” változatot. Inkább a „Light” és a „Bold” mellett döntsd, mivel azok jól elkülönülnek egymástól. 




4. Stílus: kombináld a stílusokat, ne csak dőlt vagy talpas betűtípust használj egymás mellett. Válassz láthatóan különböző stílusokat, hogy igazán jó hatást érj el.

Példa: Ne rakj egymás mellé Times New Roman és Georgia stílusú szövegeket, mert alig különböznek egymástól.




Konzisztencia

Figyelj rá, hogy a hasonló elemek hasonlóan jelenjenek meg.

Miért? Először is, ha következességet (és ezáltal egyszerűséget) tartasz, akkor elérheted, hogy az emberek a fontos részletekre tudjanak koncentrálni ahelyett, hogy a folyamatos változás elterelné a figyelmüket. Másodszor, a konzisztencia bizalmat kelt, és gondosan tervezettnek láttatja a dolgokat, nem csak összedobáltnak.


Dolgok, amikhez érdemes ragaszkodni a kiválasztásuk után:

  • Betűtípus
  • Színpaletta/színárnyalatok
  • Grid
  • Elrendezés
  • A dekoratív elemek stílusa

És így tovább…



Amikor sok kisebb dolgon munkálkodsz, amik majd egymás mellett fognak megjelenni (például videó miniatűrök egy YouTube csatornához vagy a Medium cikkeid borítói), válassz ki egy átfogó stílust, amely mindegyikre vonatkozik, és tartsd magad hozzá.


Occam borotvája

azaz Csökkentsd a Vizuális Zajt

Minél kevesebb elemet használsz a designodban, annál jobb.

Miért? Az emberi agy nehezen dolgozza fel az információt és hoz döntést, ha túl sok az input. Használj olyan kevés dekoratív elemet (betűtípusok, színek, árnyékok, keretek, vonalak, ikonok, minták stb.), amennyire csak lehet.

Alkalmazd Occam borotvájának design változatát mindenre:


Ha valamit el tudsz érni 2 elemmel, akkor ne használj hármat. Ha valamit el tudsz érni 10 elemmel, akkor ne használj húszat. Szerintem érted. 



Ha nem szereted a régi angol skolasztikus filozófusokat, és inkább a Netflixre támaszkodnál, rendben: legyél a saját designjaid Marie Kondoja. Bárminek, ami nem okoz örömet (vagy nem hasznos része a designnak), mennie kell.


Tér

A dolgok elrendezése metaüzenetet küld a jelentésükről.

Ez miért számít?

Mert ha odafigyelsz a dolgok pozícionálására, és hogy mennyi helyet hagysz közöttük, akkor csökkentheted a design komplexitását, és ezáltal jobb lesz ránézni és könnyebb lesz használni.

Erre a három dologra figyelj, ha a térbeli elrendezéssel szeretnél jelentést sugallani:


1. Közelség = Összefüggés

A dolgokat, amik közelebb vannak egymáshoz, mint más elemekhez, jobban összefüggőnek érezzük egymással, mint a többi elemmel.

Ez a legfontosabb, mert én úgy érzem, túl gyakran hagyják figyelmen kívül (még olyanok is, akik professzionális dizájnernek mondják magukat).

Persze rengeteg különböző módon lehet alkalmazni:

  • Legyen több térköz a sorok között, mint a sorban lévő szavak között – és hasonlóan, legyen több hely a bekezdések között, mint a sorok között.



  • A design elemei között kevesebb helynek kell lennie, mint az elemek és a kompozíció szélei között.



  • A címkék és kiegészítő információk a velük kapcsolatos elem közelségébe kerüljenek.



2. Negatív tér

 Összefüggésben az Occam borotvája szabállyal, próbálj meg annyi negatív teret rakni a designba, amennyit csak lehet, hogy rendet tegyél, és egyértelműbb legyen a jelentés.

Ha túl sok elemet akarsz egy korlátozott területre besuvasztani, az olyan, mintha három zenét hallgatnál egyszerre; nehéz megérteni, hogy miről is szól.


Nézzük csak meg az Apple weboldalát, egyértelmű a mondani (jelen esetben inkább az eladni-, való)


3. Fontosság és sorrend

Ez szerintem borzasztóan magától értetődő, de úgy érzem, muszáj megemlítenem.

A legfontosabb dolgokat tedd előre, és/vagy ezek töltsék ki a legnagyobb helyet. Használj szekvenciákat a sorrend érzékeltetésére, és így tovább. Minden bizonnyal ki tudod következtetni.



Vége

Gratulálok! Ha egészen idáig követted ezeket a lépéseket a tervezés közben, akkor valószínűleg ipari szabványokban mérve is nagyon jól néz ki.

Minden máshoz ott van egy profi designer.


(Forrás)

***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!