Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek

A közösségi média és a kriptovaluták házassága
A közösségi média és a kriptovaluták házassága

Augusztus végén a LINE üzenetküldő óriás elindította a LINK chain nevű saját blockchain szolgáltatását, és mellé a LINK token-nek nevezett kriptovalutát. Bár nyilvánosan a LINE az első vállalat, mely saját blockchain mainnet-et hozott létre, korántsem az első közösségi médiahálózat, mely megragadja a kriptovaluták által kínált lehetőségeket. Ilyen tekintetben csak követi a Kik, a Kakao, a Telegram és (esetleg) a Facebook nyomdokait.


Ezen cégek mindegyike érdeklődést mutat a hálózataik kriptovalutával való kiegészítése iránt, és néhányuk már tett is jelentősebb lépéseket az ügyben. Ez felvet egy kérdést: egy olyan időszakban, amikor a kriptovaluták jelentős zuhanást mutatnak, és rengeteg negatív vélemény övezi az ICO csalásokat, miért járulnának hozzá az ilyen nagy cégek?

Ahogy kiderült, a kriptovaluták és a közösségi médiahálózatok olyan karakterisztikákkal és erősségekkel rendelkeznek, melyek kiegészíthetik a másik gyengeségeit. Természetesen nem mindenki csinálja jól, de a kettő összekötésének általános ötlete sok reménnyel kecsegtet.  


(Megjegyzés: Ez a cikk nem a közösségi média decentralizációjáról szól. Ezelőtt már megvitattuk a közösségi médiahálózatok blockchain-en való futtatásának jóval összetettebb koncepcióját, olvasd el azt is!)


A kriptovaluták felhasználói problémái

A bitcoin feltalálása után tíz évvel már több, mint ezer féle kriptovaluta létezik, de egyikük sem vált mainstream fizetési móddá. Ez még mindig egy fejlődő piac, és számos kihívással kerül szembe. Néhány szakértő szerint soha nem lesznek tényleges valuták, és inkább a spekuláció és a beruházási eszközök terén hódítanak majd.

A felmerülő kihívások nagy része technikai (például a tranzakciók sebessége és mennyisége), pénzügyi (pl.: fluktuáló árak és magas tranzakciós díjak) vagy jogi jellegű (pl.: egyértelmű szabályozások hiánya).

De az egyik legnagyobb akadály még mindig az, hogy nem használják elegen, és nem támogatja elég kereskedő, kiskereskedő és szolgáltatás.

Az igaz, hogy a bitcoint több tízmillióan használják, talán többen, mint néhány ország saját valutáját. Azt azonban ne felejtsük el, hogy eredetileg arra tervezték, hogy egy globális fizetési rendszer legyen, mely lehetővé teszi a fizetést bármilyen földrajzi határon túl, centralizált pénzügyi intézetek megkerülésével.

Egy ilyen kicsi felhasználói bázissal rengeteg probléma merül fel. Természetesen gond nélkül tudsz bitcoint utalni mondjuk az Egyesült Államokból Nigériába közvetítők nélkül. De az utalás címzettje ezzel szemben nagyon kevés dolgot tud csinálni a kapott összeggel, mivel nagyon kevesen támogatják. Találnia kell egy váltót, ahol papírpénzre váltják, mielőtt el akarja költeni. A váltási folyamat pedig nehézkes, drága és számos helyi szabályozás kell betartani; ezek pedig mind csak hozzáadnak a folyamat bonyolultságához.

Számos próbálkozás született arra irányulóan, hogy elfogadják a kriptovalutákat a különböző iparágakban, és fizetőképessé tegyék a piacot olyan decentralizált váltók létrehozásával, ahol a felhasználók cserélni tudnák a különböző tokeneket és valutákat. De eddig nem nagyon sikerült megmozgatniuk a piacot, egyedül a kriptovaluta-rajongók körében.

A kriptovalutáknak tulajdonított átverések és megkérdőjelezhető üzelmek kiépítettek egyfajta bizalmatlanságot az emberekben, ami szintén lassítja a befogadásuk sebességét.

A lényeg, hogy amíg az emberek nagy része nem kezdi el őket használni, addig nincs sok esélyük kitörni a jelenlegi kis piacukról, és továbbra is a kormányok, pénzügyi intézetek és a saját etikai és technikai kihívásaik foglyai maradnak.


Hogyan oldja meg a közösségi média a kriptovaluták problémáit?

A nagy közösségi médiahálózatok teljesítik a kriptovaluták legfontosabb követelményét: a hatalmas felhasználói bázist. A Facebook, a Facebook Messenger és a WhatsApp mind havi 1 milliárdnál is több aktív felhasználóval rendelkeznek.

A Telegram és a Line több, mint 200 millió aktív felhasználót mozgat meg havonta, egyetemben a LinkedIn-nel, ami a legnagyobb létező szakmai hálózat. Sok régióban a közösségi média és az üzenetküldő alkalmazások lettek a legfontosabb közvetítő eszközök a mindennapi üzleti életben.

Ha a Messengerben és a különböző közösségi média alkalmazásokban bevezetnék a kriptovalutás fizetés támogatását, az megoldaná kevés felhasználó problémáját. Ha már csak a Facebook havi aktív felhasználóinak tíz százaléka kezdené el használni a FaceCoin-t, az rögtön a világ legnépszerűbb kriptovalutájává válna.

Ezenfelül ezek az alkalmazások már most magukban foglalják a szükséges hálózatépítési és kommunikációs infrastruktúrát, ami azt jelenti, hogy nem kell számos különböző alkalmazást használniuk, és ehhez már csak egy lépés a fizetési lehetőséget is hozzáadni. A fejlesztők pedig számtalan alkalmazást hozhatnak létre a közösségi média platformjára és a kriptovalutájára, így kreálva új üzleti modelleket.

És ha már ennyien használják a kriptovalutát, akkor nem lesz akkora szükség arra, hogy kapcsolatot teremtsenek a készpénzes világgal. Aki kap FaceCoint, az már helyben elköltheti szolgáltatásokra vagy javakra a másik felhasználóktól a platformon, anélkül, hogy át kelljen váltania készpénzre.

Vegyük figyelembe, hogy ehhez nem szükséges az egész alkalmazás decentralizációja. A közösségi média és az üzenetküldő alkalmazások maradhatnak a jelenlegi, centralizált formájukban. Csakis a fizetségek fognak kriptovalután és blockchainen keresztül futni.



Hogyan oldja meg a kriptovaluta a közösségi média problémáit?

A közösségi médiahálózatokban nem újdonság a fizetés. Vegyük példának a Facebook-ot, ami több, mint 80 féle fizetési módot támogat. De amikor a felhasználói bázisod átíveli az egész bolygót, akkor nagyon nehéz mindenki igényeinek megfelelni. Sok régió van olyan helyzetben, hogy ugyan hozzáfér a Facebook-hoz, de a támogatott bankokhoz vagy fizetési módokhoz nem. És a különböző valuták közti vásárlások extra költségeket teremtenek.

Részben ez az oka, hogy a közösségi média platformjain a fizetés nagyon korlátozott funkcionalitással rendelkezik.

A Facebook létrehozhatta volna a saját in-app valutáját, hasonlóan a World of Warcraft-ban és a hasonló játékokban találhatóhoz. De az in-app valutákkal az a baj, hogy szorosan kötődnek a céghez, mely futtatja az alkalmazást és a szervereket. Nem lehet velük az alkalmazáson kívül kereskedni, annak ellenére, hogy van értékük. Ezért sok esetben a felhasználók hoztak létre saját, nem konvencionális piacot az in-app valutákkal való kereskedésre, mely gyakran csalás vagy átverés színhelyévé válik.

A kriptovaluták előnye, hogy függetlenek a közösségi média platformtól, amelyen használják őket, még akkor is, ha ugyanaz a cég hozta őket létre. Mivel blockchain technológián alapszanak, a velük lebonyolított fizetéseknek nem kell keresztülmenniük a cég szerverein.

Például, a felhasználók decentralizált váltókban tudnak majd FaceCoin-t szerezni, mely támogatja az ő fizetési módjukat, vagy más kriptovalutára cserélni (BTC, ETH…) amijük van, és közvetlenül a tárcájukba utalni. Valószínűleg el tudják majd cserélni a FaceCoint más közösségi média valutájára is (LinkCoin?) vagy készpénzre váltani, ha akarják.

A tokenek helyettesíthetősége sokkal vonzóbbá teszi majd őket, és megkönnyíti a befogadásukat.


Közösségi média és kripto fizetés a Lightning Network-ön

A tranzakciós díjak és a sebesség az a két terület, ahol a közösségi médiahálózatok és a kriptovaluták igazán előnyt kovácsolhatnak a másik erősségeiből.

A kriptovalutákkal az egyik fő probléma a lassú és költséges fizetés. A Bitcoin-nal való fizetés feldolgozása legalább 10 percbe telik, átlagosan hét tranzakcióval másodpercenként.

Már valuták, mint a Litecoin vagy a Bitcoin Cash úgy oldották meg ezt, hogy lecsökkentették az időközöket vagy emelték a blokkméretet (növelték a 10 perc alatt feldolgozható tranzakciók számát). Bár ez tényleg növeli az áteresztést, még mindig nagyon messze van attól, amit egy népszerű kriptovalutának támogatnia kell.

A kriptovalutáknak emellett nagyon fluktuál a tranzakciós díja, ami nőhet a tranzakciók méretének növekedésével. Ezek a díjak néha akár 60-70 dollárig is felkúszhatnak, mely alkalmatlanná teszi kis tranzakciókhoz. Ez nagy akadály lesz a közösségi média alkalmazásoknak, ahol az emberek valószínűleg mindennapi kis fizetéseket akarnak majd lefolytatni.

Az egyik legbiztatóbb technológia a Lightning Network, mely ezen problémákat hivatott kezelni. A Bitcoin protokollon hozták létre, és lehetővé teszi, hogy számos tranzakciót lebonyolítsunk anélkül, hogy regisztrálnánk őket a lassú feldolgozást folytató blockchain-re.

A felhasználók létrehozhatnak egymás között mellékcsatornákat egyetlen tranzakció regisztrálásával és egy meghatározott mennyiségű coin rögzítésével. Ezután akármennyi tranzakciót folytathatnak a blockchain kikerülésével, egészen addig, ameddig a tranzakciók teljes összege a meghatározott alatt marad, vagy azzal egyenlő lesz. Ezt követően pedig lezárják a csatornát, és a végső összeget megkapják a tárcájukba.

A Lightning Network egyik funkciója a „hop”. Amikor két felhasználó tranzakciókat akar lebonyolítani, akkor nem szükséges új csatornát nyitniuk, ha van egy személy, akivel mindkettejüknek van éppen nyitott csatornája. Ekkor a harmadik felhasználó lesz a közvetítő, és ő dolgozza fel a tranzakciót a két felhasználó között, egy minimális díjért cserébe.

Viszont ez egy jelentős kihívást is hordoz magában: szükség van rá, hogy sok felhasználónak legyenek nyitott csatornái, hogy túl sok „ugrás” nélkül lehessen feldolgozni a tranzakciókat.

És itt nyílik meg a tökéletes lehetőség a közösségi médiacégek számára: ők is felépíthetik a saját Lightning Network-jüket, és így ők lehetnek a közvetítők a felhasználók között.

Ez biztosítja, hogy a hálózat megfelelően támogatott lesz, és így a felhasználók képesek maximum két ugrással tranzakciókat lebonyolítani. Az ezáltal begyűjtött díjak pedig plusz bevételt jelentenek majd a cégeknek, így lehetőséget adva, hogy újragondolják a megkérdőjelezhető bevételszerzési irányelveiket.

Néhányan elkezdhetnek aggódni, hogy egy ilyen modell centralizálni fogja a Lightning Network-öt, és lehetővé teszi majd a közösségi médiacégeknek, hogy saját szabályokat diktáljanak, és így például emeljék a díjakat. De ez nem így van. Ugyan a cégeknek lesz egy minimális kompetitív előnye (nagyobb szerver infrastruktúra), de ez az előny nem lesz elég nagy ahhoz, hogy a felhasználók ne tudják őket megkerülni, ha akarják.


(Forrás)


***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!