Főoldal

"Mérnököt a mérnöktől"

A Schönherz Bázis összeköti az állást kereső és állást kínáló mérnököket.

CV küldés

Küldj önéletrajzot! Gyorsan, egyszerűen.
Megjegyzésbe írd be a pozíció nevét.
CV küldés

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Kövess minket!

Kövess minket!

Hírek

A hangalapú felhasználói felületé a jövő – a kérdés csak az, hogy mikor?
A hangalapú felhasználói felületé a jövő – a kérdés csak az, hogy mikor?

Azzal a jelenséggel, amit jogosan hívhatunk az Alexa Mozgalomnak, a hang ma már a felhasználói felület jövőjének tekinthető. De számokra van szükségünk: hányan élünk tovább Alexa (vagy Siri, vagy Google asszisztens) nyújtotta lehetőségekkel, miután az újdonság ereje alábbhagyott? Mit használunk? Ezen adatok segíteni fognak abban, hogy megértsük a hang alapő felhasználói felület (továbbiakban UI) valószínűsíthető jövőjét.

Évtizedek óta ígérik nekünk a gépeinkkel való hang alapú interakciót, kommunikációt. Olyan ígértek ezek amiket a sci-fi műfajban már inkonná avattak, az udvarias „Computer!”-től a Star Trek-ben, a gonosz HAL-ig a 2001 Űrodisszeából. („Sajnálom Dave, attól tartok ezt nem tehetem”)

És nem sokkal ezelőttig, az ígéret hogy folyékonyan tudjunk beszélni a gépeinkkel csak a sci-fi-ben volt elérhető.

Éveken át majdnem minden évben találkozhattunk egy „ ez most már tényleg sikerült” bejelentéssel. (Emlékszik még valaki az Ubi-ra?)

Egy derűs riporter egyszer meglátogatta a termék-áttekintők irodáit, akik a hangfelismerés előrehaladásának kimagasló előnyeit hirdették. Ezen riporter az alábbi megállapításra jutott: a jövőbetekintő innovátorok közül egyik sem használta az új hang alapú felhasználói felületet.

Ettől függetlenül, az eziránti igények nem hagytak alább. A képesség, hogy kimondjunk egy parancsot egy természetes és egyértelmű evolúciója a gépeinkkel való interakcióinknak. Akárcsak ahogy a XeroX Parkban létrehozott grafikus felhasználói felület megszabadította a korai számítógépeket a parancssoros kezelőfelülettől, a hang alapú felhasználói felület felszabadít minket a kézi érintéstől, jól jön elfoglalt időszakokban, ezzel lehetővé téve a termosztatok, navigációs rendszerek és zeneválasztások irányítását.


Neuromotorikus kihívással küzdő embereknek a hangalapu UI nem csak ez kézenfekvő megoldás, hanem képes visszaállítani az erőt és a méltóságot. Továbbá, az írástudás hiánya is egy kisebb akadályt jelent majd. Már nem lesz szükségünk olvasásra és írásra ahhoz hogy elintézzünk valamit, ami egy felszabadító befolyásoló erő a világ olyan részein ahol az oktatás még fejlődik.


Ma, a hangalapú UI már nem csak egy ígéret. Az Amazonnak jár az elismerés a vízió kialakításáért és a kifogástalan implementációért egyaránt.

2014 végén az Amazon bemutatta az Echo-t, ami egy sor hang alapján aktiválható „okos hangszórókból” állt. Az árkategóriája egy jó napokon kevesebb mint 40 dollár körül mozgott, míg a képernyővel ellátott verziója kicsivel kevesebbe került mint 230 dollár.

De az ár csak a kisebb része a történetnek. A Bezos & Co. megelőlegezte a bizalmat a Mesterséges intelligenciának, ezzel Alexának, az Eho felhőben lévő intelligens hangalapú válaszadójának egy folyamatosan növekedő képességbázist tulajdonítva, mint például a válaszolási modulok felajánlása a felhasználóknak. Harmadik fél általi fejlesztők lelkes támogatásával Alexa több mint 15000 képességgel rendelkezett múlt júliusig.

Ezt felülmúlva, az Amazon támogatása az új felhasználók fele megfontolt és ténylegesen hasznos. A válallat egy jól kidolgozott Skills Útmutatót nyújt, ami eligazítja az új felhasználókat ebben az új, menük, egerek és billentyűzetek nélküli világban, és a meglévő Echo felhasználóknak is segít kiterjeszteni az Alexa univerzum nyújtotta élményeiket.

És ezt is felülmúlva az Amazon kiad egy heti rendszerességgel megjelenő hírlevelet az Echo tulajdonosoknak, amiben új és már bevált módszereket mutat be az Alexával való kommunikációra. Fontos észben tartani, hogy ez nem egy tipikus robot porszívót reklámozó e-mail, vagy egy meggyőző email a múlt hónapban vásárolt mosószer újra beszerzéséhez. Nem, minden egyes héten, az Amazon megmondja az Echo felhasználóknak, hogy hogyam hozhatnak ki többet egy olyan vásárlásukból, ami hónapokkal, vagy akár évekkel ezelőtt történt. Az Amazon ezen gyakorlata elárulja, hogy a döntéshozók nem vettek Echo eszközöket. Másképp, rengeteg email érkezése Jeff Bezostól már arra késztette volna őket, hogy hetente küldjenek megbecsülő leveleket a szeretett Mac, iPhone és iPas felhasználóiknak. De elterelődtünk a főtémától...



A hang alapú UI egy nagy fejlődés, még akkor is ha a technológia még gólyalábon jár, vagy alkalmanként dühítő is. Egy kihívás az, hogy az okoseszköz csak ott van és várja a parancsainkat, emellett keveset vagy semmit se téve annak érdekében, hogy a tudatunkra adja azt, hogy milyen parancsokat ért meg és milyen pontosan kell ezeket megfogalmazni, kimondani. Továbbá, a hangalapú asszisztensek általában nem mennek át a Turing Teszt-en, vagyis nem tudják azt az érzetet kelteni, hogy egy emberrel beszélnénk.

Egy még nagyobb frusztráció azoknak, a technológia jövője iránt érdeklődők számára a tény, hogy az Amazon (és a Google és az Apple is) nem nyitottak a számadatok közlésére. Hány Echo eszközt adtak el? Átlagosan milyen gyakran használják őket: naponta tízszer? Ötször hetente? Majdnem soha? Ki (kor, foglalkozás) használja leggyakrabban és mire?

Az Amazon tud mindent, de ezt a lenyűgöző tudásbázist megtartja magának. Szóval kénytelenek vagyunk a piaci elemzésre hagyatkozni. Egy kései 2016-os kutatás (ami technológiai értelemben nagyon régen volt) arra a következtetésre jutott, hogy az Echo felhasználók között a legnépszerűbb funkció egy egyszerű időzítő beállítása volt. Egy frissebb kutatás csak azt mondja, hogy az Echo felhasználók „több cuccot vesznek”.

Megjegyzésként: egy komoly kutatás, utánajárás természetesen nagyon bonyolult és költséges. Egy nagy mintára lenne szükségünk, mondjuk 1000 emberre, annak érdekében, hogy a konfidencia intervallum és az eredmények megfelelőek legyenek, illetve a részvevőknek nagymértékben megbízhatóan kell tükrözniük, képviselniük a felhasználói réteget. Példaként a „a legnépszerűbb funkció egy időzítő beállítása” következtetés egy 180 Echo tulajdonosi csoport eredménye alapján jött létre.)

Ugyanez az adathiány áll fen a Google Assistant esetében is. Az Android okostelefonok nagyok sikeresek és vannak információhányadok arról, hogy a Google Assistant csodákra képes olyan országokban ahol még nem elterjedt az írástudás, - India juthat eszünkbe – de a sötétben kell tapogatóznunk mikor a használati adatok, sikerek és kudarcok számszerűsítésére kerül a sor.

Az Apple esetében, van egy konkrét elképzelésünk, hogy hány eszköz Siri kompatibilis. Ez a szám a 4 évnél nem régebbi iOs eszközök száma. Hasonlóan az Amazon Képesség Útmutatójához, az Apple is biztosít egy Siri bevezető oldalt, ami egy letisztult hely, ahol az új és régi felhasználók a lehetőségek tengerében úszkálhatnak...De hogyan használják Sirit? Mikor, hol, ki, és milyen gyakran. Nem mondták meg nekünk.

Miért akarjuk látni ezeket a számokat? Természetesen kíváncsiságból, ugyanakkor azért is hogy rálássunk, miként fog a hangalapú UI háború végződni. Ma az Amazon van a csúcson, de vajon a jövőben is ott fog maradni? A 3 nagy versenyző, az Amazon, Google, és az Apple jelentősen eltérő üzleti stratégiákkal üzemel:

A jelenlegi Voice UI és e-kereskedelem uralma miatt – egy olyan szinergia ez, amit senki nem látott előre – az Amazon különlegesen pozicionált a piaci hódítás következő felvonásaira. De annak érdekében hogy megnyerje a versenyt a Googe Assistant és Siri ellen, az Amazonnak több kompatibilis eszközre kell telepítse az Echo-t vagy az Alexát.

A Google nem ad el javakat a „civileknek”, hanem kereskedőknek ad el hirdetési eszközöket. Ugyan a Google Assistantnak megvan a lehetősége, hogy kiterjedjen Androidos eszközökre, de nem rendelkezik az Amazon egyedi hirdetési és e-kereskedelmi integrációjával.

Az Apple nem ad el mosogatószert vagy hirdetéseket – készülékeladásból származik a bevétele. Mint minden más alkotóelem az Apple ökoszisztémájában – iTunes, az App Store, a szolgáltatások üzletág a maga gyors növekedésével – Sirinek is az egyetlen célja az, hogy hozzájáruljon több Iphone, Mac, Ipad, és Apple óra eladásához.

Három versenyző, 3 különféle terület, amiben kiemelkednek. Melyik fog nyerni? Kérdezzük meg később. Attól függetlenül, hogy mi fog történni a jövőben csak elismeréssel tekinthetünk az Amazon hang alapú UI teljesítményére és elgondolkodhatunk, hogy mit jelent ez a Google hirdetési üzletének és az ezzel összekapcsolt eszközök elterjedésének.

Számok hiányában ne tegyünk nagyratörő kijelentéseket a hangalpú UI jövőjéről. Hogy egy elismert szakértőt idézzünk, „ A […] egy kritikus puzzledarab a számítógépek következő korszakában?” Talán. De emlékeznünk kell az időzítés kis kérdéskörére is, amit Horace Dediu apotegmje ír le a legjobban: A futurisztikusok megjósolják a jövőt, a milliárdosok tudják, hogy mikor fog az a jövő bekövetkezni.

Nem fogunk unatkozni. 


(Forrás)


***

Ha Te is kreatív, kihívásokkal teli mérnök állást keresel minõségi munkáltatónál, jó helyen jársz, mert a Schönherz Bázis épp azért jött létre, hogy Neked segítsen.
Gyere, nézz szét aktuális állásaink között!